TÄVLINGAR

Välkommen att tävla hos oss!

Klubben anordnar ett antal officiella tävlingar varje år, dessa ser du här i Tävlingskalendern. Vi ordnar även inofficiella tävlingar i form av olika typer av träningstävlingar, Klubbmästerskap och Blåbärstävlingar. Dessa kan du läsa mer om under respektive sektor.

Tävlingslicens för blandrashundar

Blandrashundar får delta på Lydnads-, Rallylydnads-, Agility-, Nosework, Freestyle/HTM och Specialsökstävlingar, men de måste ha en tävlingslicens. Licensen skaffar man hos SKK och gäller för alla tävlingar hunden deltar i resten av dess liv.

Klicka här för att skaffa en tävlingslicens: https://kennet.skk.se/tavlingslicens/Intro.aspx

Från och med 2008 registreras resultat från prov och tävling även för oregistrerade hundar. Resultaten för alla hundar som deltar i prov och tävlingar finner du via Svenska Kennelklubbens onlinetjänst Hunddata. För att ett resultat ska registreras krävs ett registreringsnummer (registrerade hundar) eller ett tävlingslicensnummer (oregistrerade hundar/blandrashundar).

Anmälan till tävlingar gör du här:

Lydnad, Bruks, Rallylydnad, IGP, Mondioring och IPO-R:

SBK Tävling

Nosework:

SNWK Tävling

Freestyle, Heelwork to music och Teamwork to music:

Hundaktiv

Nose Work

Specialsök

th (1)

Kom ihåg att ta med eller visa upp på tävlingsdagen:

Bevis för medlemskap

För att visa att du är medlem loggar du in i Brukshundklubbens medlemssystem, Membersite, och visar dina aktiva medlemskap (alternativt en bild på dina aktiva medlemskap).

Bestyrkt kopia av registreringsbevis

Ta med en bestyrkt kopia av hundens registreringsbevis. Vid identitetskontroll behöver du visa upp det. Du som har en veterinärdel i beviset tar kopia av den, där finns hunduppgifterna med registreringsnummer och identitetsnummer.

Vaccinationsintyg

Ta med hundens vaccinationsintyg för att visa på tävlingsdagen.

Det är även godkänt att visa vaccinationsintyg digitalt via mobilen under förutsättning att hundens ID-nummer och namn tydligt framgår.

Tävlingslicens för oregistrerade hundar

Alla hundar som inte är registrerade i Svenska Kennelklubbens (SKK) stambok måste ha SKK:s tävlingslicens för att kunna delta på prov och tävlingar.

Mer information hittar du här:

SBK Tävling

För att kunna anmäla sig till tävlingar måste man först skapa ett konto:

1. Skapa konto

• Alla som vill tävlamåste ha ett eget konto på SBK Tävling.
  • Klicka in på Skapa konto högst upp till höger på startsidan i SBK Tävling
  • Fyll i de uppgifter som efterfrågas och skapa ditt eget lösenord.
  • Gå sedan in på Mina sidor och lägg till hundar och förare. Man kan vara flera som tävlar med samma hundar.
  • Gå in på Mina hundar – om man har en registrerad hund räcker det med att fylla i registreringsnummer så kommer all övrig info upp om hunden.
  • All tävlingsinformation såsom vilken tävlingsgren och klass man tävlar i måste man fylla i själv. Vid uppflyttning i klasser måste man själv gå in och uppdatera här, görs inte detta kan man inte anmäla sig till tävling i nästa klass.

2. Anmäla till tävling

• Hitta tävlingen du vill anmäla till under fliken Tävlingar.
  • Ange klass du vill anmäla till.
  • Ange hund och förare.
  • Lägg anmälan i kundkorgen.