NOSEWORK

Facebook: Haninge BK Nose Work

Sektorns uppgifter

• Verka inom området Nose Work
  • Planera tävlingar och genomföra tävlingar
  • Planera in kursutbudet tillsammans med HUS – sektorn.
  • Inventera och införskaffa tävlings- och träningsmaterial
  • Erbjuda medlemmar olika typer av aktiviteter såsom träningsgrupper, öppna träningar, träningstävlingar, kurser/föreläsningar etc.

Öppenträning

Till Dej som brinner för Nosework- träning, på vår Facebook grupp Haninge BK Nose Work tar olika medlemmar initiativ till roliga träningar tillsammans.

Träningsgrupper

I dagsläget har vi ingen organiserad träningsgrupp, men finns intresse för en sådan kontakta klubben@haningebk.se så ser vi på möjligheterna att ordna en sådan.

Fina gör ett utomhus-sök och visar både med nos och tass var doften finns.
Foto: Eva Eriksson
Honey visar matte Anki till rätt doftkälla och markerar genom att stå stilla med nosen mot krukan där doften finns.
Foto: Eva Eriksson
Honey gör ett avancerat sök där hon hittat doften i ett av sugrören i raden av muggar.
Foto: Eva Eriksson
Fina får bästa belöningen för att hon visat matte Anki i vilken kruka doften finns.

SM Ekipage

På SM 2022 som gick av stapeln 17-18 september 2022 på Leksand Sommarland, representerade Agneta Cottin och Isis klubben.

Stort grattis till en strålande insats, tyvärr ingen finalplats denna gång men mycket bra jobbat av båda två!!

2022

Stort grattis till Agneta Cottin och Isis som tilldeltas   Finas Vandringspris!!

Resultaten ser för KM ser du här

OM NOSE WORK

Nose Work är en sport som passar alla hundar och som går ut på att leta efter en speciell doft i fyra olika miljöer: inomhus, utomhus, fordon och i behållare. Hunden belönas i inlärning för att den hittar den doft vi letar efter. Föraren får lära sig att kunna läsa sin hund så han eller hon säkert vet var doftkällan finns och kan berätta för domaren. Doften kan finnas från marknivå upp till 120 cm högt.

Sporten tävlas i tre olika svårighetsnivåer där doften eukalyptus är i första klassen, lagerblad andra och lavendel är den tredje och högsta klassen. Tävling kan ske i alla momenten på en tävling eller i

enskilda moment.

För att få börja tävla måste man göra ett doftprov för varje klass. Detta doftprov går ut på att hunden måste kunna visa sin förare i vilken av 12 kartonger som doften finns gömd. När föraren tror att han eller hon vet skall personen berätta för domaren i vilken kartong den finns. Har man då rätt är provet godkänt och du kan börja tävla. Man börjar i första klassen och kvalificerar sig uppåt. Tre godkända resultat behövs för uppflyttning till högre klass. Det går att erövra både diplom och championat även i denna sport. Ett särskilt pris finns också för särskilt samspelt ekipage.

Sporten är relativt ny och har blivit officiell 2017-01- 01.

Ansvarig är Svenska Nose Work Klubben. Läs gärna mer om sporten på Nose Work Klubbens hemsida

Klicka på loggan för att komma till NoseWork-klubben