AGILITY

Facebook: Haninge BK Agility

Sektorns uppgifter

• Verka inom området agility
  • Planera tävlingar och genomföra tävlingar
  • Planera in kursutbudettillsammans med HUS – sektorn.
  • Inventera och införskaffa tävlings- och träningsmaterial
  • Erbjuda medlemmar olika typer av aktiviteter såsom träningsgrupper, öppna träningar, träningstävlingar, kurser/föreläsningar etc.

TRÄNINGSGRUPPER

Träningsgrupp Agility Klass 1 & 2
Tisdagar kl 18 ojämna veckor samlas vi för att tillsammans bygga en passande bana och träna. Gå med i träningsgruppens Facebookgrupp för mer info och ev anmälan nu när deltagarantalet är begränsat.

Träningsgrupp Agility Klass 3
Tisdagar kl 18 jämna veckor samlas vi för att tillsammans bygga en passande bana och träna. Banan står även kvar på planen som Veckans Bana. Gå med i träningsgruppens Facebookgrupp för mer info och ev anmälan nu när deltagarantalet är begränsat.

Fast Bana - (Tis-sön)
Jämna veckor har vi en fast bana som ej får flyttas eller ändras på. Det finns två numreringar, en enklare och en svårare, detta gör det enkelt för individen att åka upp och träna bana utan att behöva spendera tid och ork på att bygga den själv.

Ojämna veckor får man flytta hindren hur man vill och är det något väldigt specifikt man behöver träna på under jämna veckorna så finns några extrahinder i containern som får plockas ut så länge ni plockar in dem efter er igen.

Banskiss och numreringar finns alltid på Haninge BK Agilitys Facebooksida samt ska vaar uppklistrad vid agilityplanen.

ÖPPEN TRÄNING

Bra att tänka på inför träning:

Du ska vara medlem i klubben och ha gått nybörjarkurs eller liknande. Din hund ska vara fyllda 1 år.

Rasta din hund efter vägen eller i skogen mitt emot klubben före träningen.

Använd mjukt godis, glöm inte vatten och träna inte för långa pass.

SLÄNG INTE IN GODIS I TUNNLARNA!

Om din hund skulle kissa på en tunnel eller hinder så spraya med medlet som står i containern.

Glöm inte att ha roligt!!!!!

Aktuellt!

Årets första tävling!

Lördagen den 3 februari, Stockholms Hundsportcentrum med 2 agilityklasser och en hoppklass.

För att genomföra tävlingen behövs funktionärer! Som funktionär behöver du inte ha någon förkunskap utan du får lära dig på plats. Funktionärer behövs för flera saker såsom skrivare, ögon, dator, tidtagare, hinderfixare etc.

Ett bra tillfälle att lära sig er om sporten!

Kan du hjälpa till skicka ett mejl till klubben@haningebk.se så blir du kontaktad om tider, vägbeskrivning etc

OM AGILITY

Agility är en rolig och fartfylld och publikfriande tävlingsform. Agility handlar om att på kortast möjliga tid och utan fel eller vägringar ta sig igenom en hinderbana. Alla kan vara med, oavsett storlek och ras.  Det handlar om att ha ett bra samarbete med sin hund, en bra balans och precision samt ha roligt.

I Agility får man ofta motivationen gratis då både hund och förare har roligt tillsammans och hunden får arbeta fritt.  Hunden bör ha en god grundlydnad då allt agilityarbete sker med lös hund. För att gå kurs ska hunden vara 1 år och för att börja tävla 18 mån.

Hinderbanan består av hopphinder, slalom, tunnlar, balanshinder bl a. Man tävlar i olika storleksklasser, extra small, small, medium, large och extra large samt i olika svårighetsklasser, klass 1, 2 och 3.  Det finns 2 olika tävlingsformer, hopp och agility, i agility ingår 3 st balanshinder.

Läs mer på Svenska Agilityklubben

ORDNINGSREGLER FÖR AGILITYPLAN OCH AGILITYHINDER

Agilityhindren får endast användas av hund i träning. Det är inte tillåtet för barn att leka på hindren.

Vi vore tacksamma om alla kunde hjälpas åt att se till att detta inte sker, barnen kan göra sig illa och hindren kan bli förstörda.

Alla som tränar på våra planer har lika stor skyldighet att visa respekt mot och att kommunicera med varandra. Om kurs håller på är det inte tillåtet att träna.

Vi hoppas att alla vill respektera dessa regler så att vi kan ha det trevligt och roligt tillsammans.

SM Ekipage

Annelie Hermansson deltog på SM 2022!!

Dante vann agilitykvalet och nollade även hoppkvalet, även Alvin nollade hoppkvalet och bägge hundarna kom till final. I finalen blev det disk för Alvin och 5 fel för Dante, han slutade på en 5 e plats!

Dante tävlade ilag och vi vann vårt agilitylopp, kom 4a i hopploppet och tog totalt Lag Silver på Agility SM 2022