TRÄNA HUND/SEKTORER

När man tränar med sin hund får man en bättre kontakt, hundens behov tillgodoses när den arbetar med sin kropp och får mental stimulans. Du kommer även att märka att din hund blir mer uppmärksam på dig i olika situationer och ni får en härlig stund tillsammans när ni tränar.

Klubben har många olika aktiviteter, träningsgrupper och öppna träningstillfällen, det kan du läsa mer om under varje träningsgren (sektor), där kan du även läsa mer om de olika grenarna.

All hundträning bör anpassas efter ras, personlighet och vad man vill att hunden ska bli bra på. Men fysisk och mental mognad är också viktigt.

Valpen – lär känna, lek och bygg ett team

De första tolv veckorna är valpen vidöppen för nya intryck. Allt går in, positivt som negativt. Lägg mycket krut på att skapa trygghet och visa att du är snäll, rolig och pålitlig. En bra relation är grunden för all träning längre fram.

Unghunden – utveckla och utmana lagom och med tålamod

I den här fasen är hunden tonåring med allt vad det innebär. Börja utmana och lägg lite mer fokus på den grenspecifika träningen. Men ställ inte för höga krav. Din hund är inte färdigväxt vare sig fysiskt eller mentalt.

Vuxen hund – dags för finlir men glöm inte grundträningen

Nu är hunden redo för mer riktade träningsupplägg utifrån vad den ska bli bra på. Men det måste även finnas utrymme för grundträning och återhämtning.

Duktig hund

Appen Duktig hund! är en app med filmer på övningar i vardagslydnad där du kan aktivera din hund i vardagen. Baserat på övningarna kan ni också diplomera er.

Baserat på pedagogiken och övningarna i appen "Duktig hund" har Brukshundklubben tagit fram ett kursupplägg där målet är samarbetsvilliga, harmoniska och välfungerande hundar.

Kurserna innehåller en spännande mix av både vardagslydnad och aktivering. Varje kurstillfälle ger utrymme för diskussioner om hundens språk, behov och beteende.

Med appen blir det lätt att repetera och följa steg-för-stegfilmerna när du övar hemma. Se filmen nedan för mer information och läs här:

Diplomeringsscarf

Sund med hund

Inom friskvårdsprojektet Upp och hoppa – sund med hund har Svenska Brukshundklubben har tagit fram en ny kursform.

Syftet med kursen är att ge hundägare och instruktörer motivation och idéer för att öka den fysiska aktiviteten hos förare och hund, bredda vårt kursutbud samt att locka fler medlemmar till våra klubbar.

I "Sund med hund" ingår aktivitetskortlek, löparskola och diplomering.

Läs mer här: